Boli sme na predstavení nového BMW M5 v pavilóne M v Mníchove

V zákulisí BMW M

Nie je M ako M…

Pre fanúšika nejakej automobilovej značky je možnosť navštíviť jej zákulisie unikátnym zážitkom. Prehliadka dielní a garáží bola sprievodným programom medzinárodnej predpremiéry nového BMW M5. Našou prvou zastávkou bola podzemná garáž tri poschodia pod zemou. Tu má BMW zaparkované všetky emká, ktoré kedy opustili brány fabriky. Počínajúc legendárnym M1, až po aktuálnu M3 E92 či 1M kupé. Všetky M3, M5, M6… páni, veď toto je garáž snov! Všetky autá sú, samozrejme, stopercentne funkčné a pripravené vyraziť na cestu či na trať. Sú tu však aj autá, ktoré naživo ťažko niekedy uvidíte. Koncepty, prototypy, autá, ktorým nebolo dopriate dostať sa na výrobné linky. Čo by ste povedali napríklad na kabriolet M5 E34? Dvojdverový prototyp existuje v jedinom exemplári a pri pohľade naň priam srdce zabolí, že sa takáto nádhera nedostala do výroby. A čo tak E36 Compact s kompletnou technikou M3? Niekoľko individuálnych prestavieb kompaktov na M-ko síce existuje, ale originál je originál. Veľmi zaujali prototypy E46 Touring M3 a E39 Touring M5. E46 je dokonalá, so širokými blatníkmi, bublinou na kapote, jednoducho kompletné nespochybniteľné emko. E39 M5 Touring bola vyrobená v dvoch exemplároch – strieborná stojí v tejto garáži a modrú postavili pre bývalého šéfa M GmbH Gerharda Richtera. Na konci chodby stojí auto, o ktorého skutočnej existencii pár dní predtým viedli vášnivé internetové diskusie: M3 pick-up, a súčasne kabriolet! Nadšencom z vývojového oddelenia bolo vraj ľúto nechať zošrotovať testovaciu M3 cabrio, a tak ju „trochu“ rozrezali a prestavali podľa vzoru jediného podobného exempláru E30 z prvej polovice 80. rokov. Podľa vyjadrení ľudí z BMW M ide síce iba o prvoaprílový žart, auto je však plne funkčné. Keďže žiadne emko nesmie vyjsť na cestu skôr, než podstúpi test na Nordschleife, absolvoval aj pick-up zaťažkávací test v Zelenom Pekle. Jeho čas i vďaka úspore 70 kg v porovnaní so sériovým kabrioletom vraj nebol zlý a údajne drží mierne komický rekord – najrýchlejší pikap na severnej slučke.

Ďalšou zastávkou bola dielňa vo vývojovom oddelení. Tu čakali štyri exempláre o ktorých sa dá predpokladať, že sú na ne inžinieri v M GmbH mimoriadne hrdí. BMW X5 Le Mans je špeciál na báze prvej generácie X5, vybavený kompletnou pretekárskou technikou, ktorého zadné kolesá poháňa vyladený dvanásťvalec s výkonom 700 koní. Svojho času ho prezentoval bývalý továrenský jazdec H.J. Stuck, ktorý inicioval jeho vývoj a video z televíznej prezentácie dodnes nájdete na youtube. Hneď vedľa parkovala okruhová placka BMW V12 LMR, ktorá v roku 1999 vyhrala najslávnejšie preteky – 24-hodinovku v Le Mans. Vidlicový 12-valec z dielne M GmbH za kokpitom dáva rovných 580 konských síl. Tretí exemplár bol jediným „menejvalcom“ v miestnosti. Matná biela M5 E60 s typickou trikolórou bola postavená pre šéfa M GmbH k 25 výročiu BMW M5. Oproti produkčnému modelu je mierne upravená – namiesto pôvodnej prevodovky je vybavená 7-stupňovou dvojspojkovou skriňou z novej M3 a jej 10-valec má zväčšený objem na 5,5 litra. Maximálny výkon? Necelých 600 koní! Štvrtým autom v miestnosti bol koncept BMW M8, z čoho vyplýva, že jeho základom je osmičkové kupé. Už na prvý pohľad udrú do očí masívne rozšírené blatníky podľa vzoru legendárnej M3E30 a otvory pre vstup vzduchu v zadných blatníkoch. Mnohé diely karosérie sú laminátové, celý interiér je očalúnený alcantarou. Pravé peklo je však pod kapotou. V12 s objemom cez 6 litrov je priškrtenou verziou agregátu, ktorý BMW vyrábalo pre superšport McLaren F1, čo bolo pomerne dlho najrýchlejšie auto planéty. V M8 dosahuje výkon „iba“ 550 koní.

Keďže existuje jediný kus, je mimoriadne cenný a fakticky neopúšťa garáž, o čom svedčí fakt, že na webe nájdete jeho fotky výlučne z priestorov M GmbH. V hlavnej sále bolo zoradených viacero zaujímavých áut, najväčšiu pozornosť, samozrejme, pútala (ešte stále zahalená plachtou) nová M5-ka – o tom však v inom článku. Popri 1M Coupé a M3 GTS však budil pozornosť i prototyp odľahčenej E90 M3, čiže niečo na spôsob 4-dverovej GTS. Táto neuveriteľná exkurzia mala v podstate iba dva nedostatky: trvala iba pár hodín a žiadne z áut nebolo možné prevetrať. Asi vás však nemusíme presviedčať, že aj tak to stálo za tú cestu.

CHIP TUNING | KONFIGURÁTOR

Zadajte nové vyhľadávanie:

01
02
03
04
05

Ak sa vaše vozidlo v tabuľke nenachádza, neváhajte nám napísať.